ویژگی های یاران امام زمان(عج)

*ویژگی های یاران امام زمان (عج)
اگر بخواهیم ویژگی های یاران حضرت مهدی(عج) را بررسی کنیم یک راه این است که ما با توجه به اهداف حضرت مهدی(ع) ویژگی یاران ایشان را بیان کنیم. یعنی اگر حضرت مهدی(عج) آمده است که ستم و ظلم را از بین ببرد روحیه یاران ایشان هم باید ستم ستیزی باشد. اگر حضرت دغدغه جهانی دارد و می خواهد برای جهانیان عدالت را بگستراند پس یاران حضرت هم باید نگاه جهانی داشته باشند.
 
گرچه هیچکس به اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) نمی رسد ولی اگر عبادت، معنویت و ارتباط با خدای حضرت مهدی(عج) ویژه و زبانزد است کسی که می خواهد از یاران او باشد او هم باید چنین باشد.
البته بیان ویژگی های یاران امام دوازدهم به این معنا نیست که فقط پاکان و مخلصان می توانند امام زمان(عج) را دوست داشته باشند یا عاشق امام زمان(عج) هستند، نه آنها نیز می توانند امام زمان(عج) را دوست داشته باشند؛ امام زمان(عج) برای همه مهربانی، خوبی و عدالت را حاکم خواهد کرد و اینها هم از این سفره یقیناً فیضی خواهند برد؛ اما طبیعی است کسی که یار حضرت باشد باید سنخیتی با ایشان داشته باشد.
همچنین براساس آیه های مختلفی که در قرآن کریم درباره یاران امام زمان (عج) آمده، می توان به آیه «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون» اشاره کرد که براساس آن خداوند وعده داده که «عِبادِیَ الصَّالِحُون»  وارثان زمین‏اند؛ پس یاران حضرت «عِبادِیَ الصَّالِحُون» هستند. اولین ویژگی عبودیت آنهاست و دومین ویژگی این است که آنها این شایستگی و صلاحیت را دارند که از بندگان صالح خداوند باشند. همان طور که خدا در آیه « وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِم» به اهل ایمان وعمل صالح وعده داده است. یعنی روشن است که چه کسانی وارثان زمین و یاران حضرت خواهند بود و باید اهل ایمان و عمل صالح باشند.
در روایات دیگر آمده است که یاران حضرت انسان های عزت مدار هستند یعنی کسانی که سستی در مقابل دشمن به خرج نمی دهند. در عین اینکه با محبت و مهربان‏اند «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّار» هستند. اهل بردباری، صبر و حوصله اند. اینها «قلوبهم مجتمعة» انسان هایی هستند که یک دل‏اند. زمان دفاع مقدس هم رزمندگان اسلام خیر همدیگر را می خواستند و همدل بودند. یاران امام زمان(عج) در مسیرشان استوارند، کسانی هستند که «لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِم». در ذیل این آیه روایتی وجود دارد که اینها اصحاب امام زمان(عج) هستند.
شجاعت ویژگی دیگر یاران حضرت است؛ روایتی وجود دارد: «قلوبهم کزبر الحدید» اینها مانند پاره های آهن هستند یا شیرانی هستند که هیچ چیزی آنها را از میدان به در نمی کند.
ایثار دیگر ویژگی خوب یاران امام زمان(عج) است؛ خوبی ها و خوشی ها را به هم هدیه می کنند.
نگاه و مبارزه یاران حضرت جهانی است کسانی هستند که در امتحان های مختلف محکم ایستاده اند چون قرار است حاکمیت جهانی باشد و امامی بیاید که همه عالم را رهبری کند لذا امتحان هم سخت تر است. یار امام زمان(عج) باید از امتحان های مختلف، پیروز بیرون بیایند، امتحان هایی که شاید دهها برابر سخت تر از امتحان طلحه و زبیر باشد. یعنی کار، کار سختی است.
همچنین در حدیثی از امام صادق (ع) نیز به خصوصیت های یاران حضرت قائم آل محمد (عج) اشاره شده که بر اساس آن، ایشان می فرمایند: "در قلوب آنان (یاران مهدی عج)‌ شکّی به ذات خدا نیست".
یاور مهدی (عج) در همه حال پیرو امام خود است و اطاعت از او را، سر لوحه زندگی خود قرار می‌دهد. پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم فرمودند: "طوُبی لِمَن اَدرَکَ قائِمَ اَهلِ بَیتی وَ هُوَ مُقتَدٍ بِه قَبلَ قِیامِه یأتَمُّ بِهِ؛
خوشا به حال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کند، در حالی که پیش از قیامش، به او اقتدا کرده و از او پیروی نماید".

















































ویژگیهای یاران خاص امام زمان (ع )

www.hawzah.net/fa/Magazine/View/5415/6370/71280
واژه هـای کـلیدی : حضرت مهدی (ع )، یاران حضرت مهدی (ع )، یاران خاص امام زمان (ع )، ویژگیهای یاران ... در این مقاله ، به اجمال خصال یاوران حضرت مهدی (عج ) توصیف می گردد.

ویژگی یاران امام زمان از نگاه امام صادق(علیه‌السلام) - تبیان

article.tebyan.net › صفحه اصلی › مهدویت › امام عصر (عج) در روایات
یاران. در احادیث و روایاتی که از امام صادق (علیه السلام) به ما رسیده است روایات ... است ، از جمله این موضوعاتویژگی های یاران امام زمان است که در کلام امام صادق (علیه السلام) به زیبایی تبیین شده است. ... «در قلوب آنان (یاران مهدی عج) شکّی به ذات خدا نیست».

ویژگیهای یاران امام زمان عج - تبیان

article.tebyan.net › صفحه اصلی › حوزه علمیه › سیر و سلوک
برای ما طلبه ها که افتخار سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دارا می باشیم، خوب است که ویژگی های سربازان آن حضرت را نیز بشناسیم.
Apr 30, 2015 - در مورد ویژگی های یاران امام زمان(عج) از چند زاویه می توان سخن گفت، اول اینکه یاران امام زمان(ع) با توجه به کار و رسالتی که می خواهند انجام دهند؛ یعنی ...

یاران امام زمان (عج) چه ویژگی هایی دارند؟ - خبرگزاری میزان

www.mizanonline.ir/fa/news/.../یاران-امام-زمان-عج-چه-ویژگی-هایی-دا...
Dec 9, 2016 - امام زمان (عجیاران مختلفی دارند که میان آن ها، عده ای یاران خاص هستند که کادر اصلی سپاه ایشان را تشکیل می دهند و براساس آنچه در روایت های مختلف آمده، ...

بررسی ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) از منظر قرآن - وعده صادق

www.alvadossadegh.com › خانه › مقالات › مقالات متفرقه مهدویت
بررسی ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) از منظر قرآن. نوشته شده توسط مدیر گروه خبر. Posted in مقالات متفرقه مهدویت. یاری‌دهندگان مهدی موعود در آخرالزمان؛ چون دارای وظیفه و ...

ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) در آینه روایات - IQNA

www.iqna.ir/fa/news/.../ویژگی‌های-یاران-امام-زمانعج-در-آینه-روایات
Aug 28, 2015 - یاران امام زمان (ع ) چند دسته‌اند. دسته ای از آنان ، یاران خاص آن حضرت هستند که تعدادشان ۳۱۳ نفر است و همانها هستند که قرآن کریم در آیه ۸۸ سوره هود از آنان ...