چرا تاریخ تاسوعا و عاشورا هر سال تغییر می‌کند؟ محرم 94

علت تغییر تاریخ تاسوعا و عاشورا محرم 94
دلیل تغییر عاشورا و تاسوعا محرم 94
دلیل تغییر تاریخ تاسوعا و عاشورا محرم 1394
 
 اس ام اس ماه جدید محرم 94
چرا تاریخ تاسوعا و عاشورا هر سال تغییر می کند(گاهی در بهار،گاهی در تابستان و ...) و همه ساله در یک تاریخ مشخص عزاداری نمی کنند؟

یک نت ـ این سوال و بعبارتی اشکال فقط در مورد شهادت امام حسین (علیه السلام) نمی باشد،بلکه در مورد ماه مبارک رمضان و مراسم حج هم مطرح است.پاسخ این سوال به تفاوت ماههای قمری با ماههای شمسی و جابجایی ماه های قمری در طول سال بر می گردد.

اعمال عبادی ما مانند روزه،حج و ... بر اساس تقویم قمری می باشد نه تقویم شمسی یا میلادی.قبل از بیان مطالبی درباره این تفاوت ها،لازم است بدانیم که از آنجایی که تقویم شمسی با تقویم قمری تفاوت دارند،ماه های قمری در طول سال تغییر کرده لذا بعنوان مثال عاشورا زمانی در فصل بهار می افتد یک وقت در فصل پاییز و ...،اما دلیل این تفاوت این است که:از گردش زمین به دور خورشید، سال و چهار فصل پدید می آید. از این رو، آن را سال شمسی یا خورشیدی می نامند. امّا سال قمری از گذر گردش ماه به دور زمین پدید می آید و از شبی که ماه در آسمان به صورت هلال دیده میشود تا وقتی که ناپیدا و برای بار دیگر نمایان میگردد، یک ماه محسوب میشود. در طول سال، یعنی ۱۲ ماه برخی ماهها ۲۹ روز و دیگر ماهها ۳۰ روز است. ولی در سال شمسی ۶ ماه از فروردین تا شهریور ۳۱ روز و ۵ ماه از مهر تا بهمن ۳۰ روز و اسفند ماه در هر ۴ سال یک بار ۳۰ روز است.

پس، هر سال شمسی ده روز از سال قمری بیشتر است و هر دو تقویم شمسی و قمری موافق با نظام طبیعتند، ولی یکی از گذر گردش زمین به دور خورشید و دیگری از راه گردش ماه به دور زمین. هر دو بر حسابی دقیق و منظم‏اند و علّت اختلاف آنها نیز کاملاً روشن است. در اسلام سال قمری میزان زمان است. قرآن میفرماید: «إنّ عدّة الشّهور عند اللَّه إثنا عشر شهراً فی کتاب اللَّه منها أربعه حرم؛(سوره توبه،آیه۳۶) همانا شمار ماهها نزد خداوند - در کتاب خداوند - دوازده ماه است که چهار ماه از آنها حرام است.»

منظور از این ماهها، همان ماههای قمری است و ماههای حرام، عبارتند از رجب، ذی القعدة، ذی الحجّة، محرّم . مسلمانان باید با تقویم قمری نیز آشنا باشندتا بتوانند عبادتها و تکلیفهای دینی خویش، مانند روزه را بنابراین تقویم به انجام رسانند.

بنابراین تغییر مناسبت هایی همچون عاشورا در سالهای مختلف،بعلت طبیعت تقویم قمری است که با گردش ماه سنجیده می شود.