در این مقاله قصد داریم تا با برخی از لوازم تابلو برق ها آشنا شویم  که در ادامه به آنها اشاره می کنیم :
کانکتور قطعاتی هستند که معمولا برای اتصال بخش‌های مختلف مدارات به کار میروند. ریشه این واژه کلمه Connect به معنای اتصال هست و خود کانکتور یعنی اتصال دهنده. این قطعات معمولا در جا‌هایی که احتمال قطعی وجود داره و یا متمایلیم که به صورتی باشه که بعدا بتونیم اگه یه بخش خراب شد اون رو تعویض کنیم، استفاده میشه. ورودی‌های تغذیه، اتصالات قطعات جانبی و برد‌هایی که نیاز به تعویض دارن از این دست هستند .مجموعه الکتروفابریک به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان و عرضه کننده کانکتورهای برق در ایران با کیفیت بالا در این حضور مشغول فعالیت است .


 لوله برق خرطومی برای عبور سیم برق بر روی دیواره های سازه استفاده می شود.لوله برق خرطومی قابلیت انعطاف پذیری بالایی را دارد و به تمامی زاویه ها خم می شود. جنس این لوله از پلی آمید می باشد و دارای قابلیت اشتعال است.به تناسب حجم سیم های عبوری از درون لوله خرطومی سایز لوله متفاوت است . لوله خرطومی pvc از نظر ظاهری شبیه لوله خرومی معمولی می باشد ولی با روکش پی وی سی پوشانده شده است که این روکش موجب مقاومت لوله در برابر حرارت شده و بخاطرهمین ویژگی لوله خرطومی pvc به لوله خرطومی نسوز معروف شده است. لوله خرطومی pvc نسبت به لوله خرطومی ساده از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و در مسیر های پر پیچ وخم سیم کشی برق در برابر شکنندگی مقاوم است. مقاومت بالا در برابرعوامل بیرونی نظیر ضربه، آتش سوزی ، نور خورشید ، رطوبت ، ساییدگی و خوردگی از دیگر ویژگی های لوله خرطومی pvc می باشد؛ که به همین دلیل در محیط های بیرونی روکار نیز قابل استفاده است.


فنر سیم کشی ابزاریست جهت سهولت رد نمودن سیم و کابل برق از داخل لوله فولادی،لوله pvc و لوله خرطومی که می بایست در ابتدا قسمت فنر دار(سر فنر) را در داخل لوله برق فرستاده و بر انتهای فنر برق نیرو فشار وارد کرده تا کل مسیر را طی کند و پس از رسیدن سر فنر به محل مورد نظر انتهای فنر را به سر سیم وصل کرده و با استفاده از سر فنر سیم را به داخل لوله برق هدایت کنید. پیمانکاران و برقکاران می توانند با مراجعه به سایت الکتروفابریک فنر سیم کشی مناسب را انتخاب نمایند .


برای اتصالات جداشدنی کابل ها، از کابلشو استفاد می شود. انواع کابلشو ، با توجه به سطح مقطع سیم، در سایز های مختلف ساخته می شود. از کابل شو به منظور اتصال هادی کابل به شینه و سایر محل های اتصال یا نگه داری سیم یا کابل برای اتصال به ترمینال استفاده می شود. جنس کابلشو برای کابل های مسی، مس قلع اندود و برای کابل های آلومینیومی از جنس آلومینیوم می باشد. نسل جدید اتصالات کابل، کابلشوهای پیچی هستند و طراخی آنها به گونه ای می باشد که دیگر نیازی به پرس ندارند و به آسانی قابل نصب و بهره برداری می باشند.  این کابلشوها  به علت نوع پوشش خود، برای اتصال یک کابل با هادی مسی یا آلومینیومی به شینه یا سایر تجهیزات مسی یا آلومینیومی مورد استفاده قرار می گیرند.


گلند وسیله‌ای است که از آن برای اتصال کابل به جعبه تقسیم استفاده می‌شود. گلندها به صورت پلاستیکی، پلیمری و فلزی در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند که انتخاب هر گلند بر اساس سطح مقطع کابل مورد نظر صورت می‌پذیرد. طراحی گلند ها به گونه ای می باشد  که پس از ورود کابل به داخل گلند و عبور  از “واشر محافظ کابل”، ضمن آب بندی دستگاه یا تابلو مورد اتصال، در محلی که کابل وارد می شود از آسیب آن توسط بدنه فلزی و تیز بدنه دستگاه متصل شده و یا بخش های ورودی کابل جلوگیری می کند. اگر در اتصالات خود از گلند استفاده نکیم خرابی و پارگی کابل را خواهیم داشت. این آسیب به طور مخصوص در محیط با ارتعاش بالا دیده می شود که  باعث آسیب دیدگی و حتی احتمال پارگی کابل در طولانی می گردد. از گلندها بر روی همه نوع کابل، همچون کابل های قدرت، کنترل، ابزار دقیق، اطلاعات، ارتباطات و... می توان استفاده کرد.


الکتروفابریک نماینده تولید و پخش کلیه لوازم تابلوهای برق صنعتی در ایران این شرکت در سال ۱۳۷۷ تاسیس گردید و تجربه کافی در زمینه ی اتصالات برق صنعتی دارد .