در این نوشته قصد داریم به شکل کاملی به شرایط اقامت در ترکیه ، چگونه می شود اخذ اقامت ترکیه کرد؟ و شهروندی ترکیه چگونه میسر می شود؟ بپردازیم، در این مقاله ابتدا به شرایط کلی کشور ترکیه می پردازیم سپس راه های ممکن را برای شما به طور مفصل شرح می دهیم. امید است شما بعد مطالعه این مطلب بتوانید به تصمیمی درست در زمینه شرایط اقامت در ترکیه برسید.

کشور ترکیه چه جور کشوری است ؟

کشور در ترکیه در خاورمیانه واقع شده است و منطقه حساس و مهم می باشد، این کشور از سه طرف به دریا منتهی می شود. با کشور های ایران، بلغارستان، گرجستان، سوریه، ارمنستان، یونان، عراق و ارمنستان همسایه است و به دریای سیاه و اژه راه دارد. کشور ترکیه نصف مساحت ایران وسعت دارد و دارای سرزمین سبز و حاصلخیز است. این کشور با نام رسمی جمهوری ترکیه شناخته می شود که نشان می دهد کشوری دموراتیک است و خود این شرایط اقامت در ترکیه را آسان تر می کند، زبان رسمی این کشور ترکی استانبولی است و غالب مردم به اسلام سنی باور دارند، واحد پولی کشور ترکیه لیر می باشد. پایتخت این کشور شهر آنکارا می باشد که نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می کند.

شرایط اقامت در ترکیه آسان شده است

ترکیه اقتصاد رو به رشد دارد و این امر علت اصلی اش این است که سیاست های درستی در جذب سرمایه خارجی برنامه ریزی شده است و پیرو این سیاست های درخشان و موفق شرایط اقامت در ترکیه به مراتب آسان تر شده است به طوریکه شما با سرمایه گذاری یا خرید خانه در حجم مالی کمتر می توانید اقامت ترکیه را اخذ کنید.

منظور از اقامت دائم ترکیه چیست ؟

اقامت دائم ،اجازهاقامتوزندگیدائمیدرکشورترکیهرابهشخصمیدهد.روند اقامت دائم در ترکیه معمولا بین 5 تا 8 سال طول می کشد. معمولا شرایط اقامت در ترکیه بدین شکل است که شما اقدام برای اقامت موقت (معمولا یکساله) می کنید و با تمیدید دوره ای این اقامت موقت، شما اقامت دائم این کشور را دریافت می کنید. باید بدانید شرایط اقامت در ترکیه برای همگان یکسان است.

شرایط اقامت در ترکیه چگونه است ؟

برای آنکه شخصی بتواند برای اقامت در ترکیه اقدام کند با همگی شرایط زیر را دارا باشد (البته شرایط اقامت در ترکیه سخت نیست) :

  1. فرد باید به سن قانونی رسیده باشد یا از طریق ولی قانونی خود اقدام کند.
  2. فرد بدون وقفه 5 سال در ترکیه سکونت داشته (به طور مثال 5 سال اقامت توریستی داشته که هر سال آن را تمید کرده باشد) و نهایتا در این 5 سال، شش ماه خارج از ترکیه بوده باشد.
  3. خرید ملک در ترکیه – سرمایه گذاری در ترکیه از طریق تاسیس شرکت یا مشارکت در پروژه های دیگران – استخدام در یکی از شرکت های ثبت شده در ترکیه – ازدواج با یک شهروند ترک – داشتن مادر، پدر و یا فرزندی که قبلا حق شهروندی اخذ کرده باشد – ادامه تحصیل در ترکیه
  4. داشتن رفتار مسئولیت مدارانه برای زندگی اجتماعی، عدم داشتن رفتار های نا به هنجار (نسبت به ارزش های جامعه ترکیه) و عدم داشتن سوء پیشینه در کشور ترکیه
  5. داشتن مهارت صحبت کردن به زبان ترکی رایج در ترکیه به حدی که بتواند زندگی اجتماعی خود را بگذراند.
  6. اثبات داشتن منابع مالی کافی برای تامین هزینه های خود و افراد تحت تکفل در ترکیه.
  7. عدم داشتن موردی مغایر با امنیت ملی و نظم عمومی.
  8. عدم ابتلا به بیماری واگیردار و غیر قابل درمان.

شرایط اقامت در ترکیه در زمینه خرید ملک

خرید خانه در ترکیه کاری آسان است و شرایط اقامت در ترکیه در این زمینه خیلی مطلوب می باشد. شما می توانید به راحتی با خرید ملکی (یا املاکی) مجموعا به مبلغ 250 هزار دلار اقامت موقت دریافت کنید با تمدید 5 ساله این نوع از اقامت (به شرط آنکه تا 5 سال صاحب آن خانه بمانید) می توانید به آسانی اقامت دائم دریافت کنید، در ضمن از یاد نبرید که با خرید همچنین خانه ای شما برای خانواده خود هم نیز می توانید اقامت بگیرید و کودکان خود را به مدرسه بفرستید.

شرایط اقامت در ترکیه در زمینه سرمایه گذاری

اقامتازطریقسرمایهگذاریبهاینصورتخواهدبودکهشماباثبتشرکتوفعالیتدرترکیهمیتوانیدپساز ۵ سالاقامتدائمترکیهرابدستآورید؛درنظرداشتهباشیدفعالبودنشرکتدرمدت ۵ سالبرایکسباقامتالزامیمیباشد.نکتهبسیارمهماینکهبههیچعنوانفقطبهخاطراخذاقامتبهعلتهزینههایبالایبعدازثبتاقدامبهثبتشرکتنکنید. این نوع از اقامت مخصوص افرادی می باشد که تجربه در این زمینه دارند و می خواهند در بستری مناسب اقدام به سرمایه گذاری کنند.

کدام شرایط اقامت در ترکیه یا اخذ شهروندی در ترکیه تسهیل پیدا کرده است ؟

  1. سرمایه گذاری در ترکیه: تا قبل از تغییراتی که امسال اعلام شد، شما اگر قصد این را داشتید از طریق سرمایه گذاری در کشور ترکیه، اقامت ترکیه یا شهروندی ترکیه را کسب کنید باید مبلغ دو میلیون دلار را در این کشور سرمایه گذاری می کرید اما این عدد به 500 هزار دلار دلار کاهش پیدا کرده است.
  2. افتتاح حساب بانکی در ترکیه: همچنین اگر در گذشته می خواستید با افتتاح سپرده در این کشور اقامت در ترکیه را داشته باشید باید مبلغ سه میلیون دلار را در یکی از بانک های دولتی این کشور قرار می دادید، اما این عدد هم به 500 هزار دلار کاهش پیدا کرده است.
  3. خرید ملک در ترکیه: در حال حاضر شما با خرید ملک یا املاکی مجموعا به ارزش 250 هزار دلار می توانید شهروندی ترکیه بگیرید در صورتیکه این مبلغ قبل تغییر قوانین، یک میلیون دلار بوده است، همیچنین باید در نظر داشته باشید در این روش می توانید برای دو نفر دیگر هم اقامت در ترکیه را حاصل کنید.
  4. کسب و کار در ترکیه: شما با داشتن کارمندان ترک که آنها را بیمه کرده باشید می توانید به راحتی شهروندی ترکیه را بگیرید و تعداد این کارمندان باید عدد 50 باشد که از 100 کارمند در گذشته، خیلی شرایط مطلوب تری می باشد.